Meinasin kirjoittaa uudenvuodenpäivänä, että Minä lupaan... etten lupaa mitään ja jos jotain lupaan, en ainakaan kerro. Sitten muistin, näin presidentinvaalien kynnyksellä, poliitikot ja heidän lupauksensa. Eli jos lupaat, lupaa jotain ympäripyöreää, mistä kukaan ei saa selvää, mitä oikeasti lupaat. Ja jos satut jotain tarkemmin lupaamaan, ei sitä tarvitse kumminkaan pitää, kun kansan muisti on lyhyt ja aina voi selitellä, että on ymmärretty väärin. Eli siis tässä nämä.

Eläimellistä menoa

Minä lupaan, että Nikke pääsee tänä vuonna leikkimään kaverikoirien kanssa useammin kuin viime vuonna. Kesällä jopa päivittäin. Tosin sillä varauksella, että Poju vihdoin tulee.

Minä lupaan luottaa edelleen Pojun kasvattajan urosvalintaan.

Minä lupaan olla ahdistelematta Pojun kasvattajaa jatkuvilla kysymyksillä kuten joko on uros valittu, joko on juoksu, joko on astutettu, joko on ultrattu, joko syntyy, joko tuli keltainen uros, joko joko ja mitä maksaa.

Minä lupaan olla kuuntelevinani, kun minulle kerrotaan keltaisia labradorin urospentuja olevan siellä sun täällä vaikka heti haettavaksi.

Minä lupaan, etten hermostu Harmi-Kattiin, joka viidettä päivää viettää sisäkissan elämää, kun pihalle ei vaan VOI mennä, kun sinne tuli tuota valkoista kylmää töhnää, ja kun on paaaljon kivempaa hyppiä sisällä pitkin seiniä ja herättää emäntä viideltä joka aamu, paitsi välillä neljältä ja #&%.

Minä lupaan, että Nikke menee tänä vuonna tutustumaan koirapaljouteen näyttelyihin / mätsäreihin / mihin vaan, missä on koiria ja oppii pitämään turpansa näin kiinni myös tottelevaisuuskokeissa.

MInä lupaan viedä Nikken tänäkin vuonna tottelevaisuuskokeisiin.

Minä lupaan treenata Nikken kanssa vähintäänkin jokaisella arkipäiväisellä postinhakumatkalla.

Minä lupaan treenata Nikken kanssa joskus iltaisinkin. Ehkä jopa pari kertaa viikossa Rantakylän kentällä lenkin yhteydessä.

Minä lupaan, että kunhan ilma lauhtuu, Harmi-Katti lentää pihalle ja viettää siellä vähintään pari tuntia.

Paheellista?

Minä lupaan, etten tänäkään vuonna aloita tupakointia.

Minä lupaan, että tänäkin vuonna prosentilliset juomat saavat kaatua toisten kurkkuihin - paitsi lasillisen simaa voisin taas vappuna juoda, vaikka väkisten, kun kaupan sima nyt vaan on pahaa.

Minä lupaan pelata Tuplapottia ja Kulta-Jaskaa ja kumppaneitaan enintään kym... kahd... kolmella kympillä päivässä ja korkeintaan sata... sadallaviidelläkympillä viikossa (sis. veikkauksen pelit) ja sijoittaa voitot jonnekin muualle kuin pöydän kulmalle tai taskuun uudelleen käytettäväksi. (Ei, tähänkään asti en ole sentään saanut menemään peleihin 600 euroa kuukaudessa.)

Terveyttä edistäen, ehkä

Minä lupaan syödä joka päivä.

Minä lupaan pitää herkullisen fazerinsininenlounastaukoni edelleen.

Minä lupaan kävellä vähintään 1500 km vuoden aikana.

Minä lupaan pyöräillä piiitkästä aikaa 1000 km kesän aikana. Sillä varauksella, että tuulella, sateella, mahdollisesti alkavalla sateella ja tuulella, yli 22 asteen ja alle 15 asteen lämpötiloissa en pyöräile. Enkä ainakaan ukkosella. Enkä pimeällä.

Minä lupaan kantaa sukset ulos autotallista vielä tämän talven aikana.

Minä lupaan mennä nukkumaan ajoissa.

Muita harrasteita

Minä lupaan päivittää blogia useammin kuin viime vuonna.

Minä lupaan laittaa tietokoneen pois päältä iltaisin ainakin puolta tuntia aikaisemmin mitä viime vuonna. (Onks tää harrastus vai pahe??)

Minä lupaan virkata tänä vuonna ainakin yhden viisisenttisen pikkuliinan.

Minä lupaan käydä ainakin pari kertaa vilkaisemassa kangaspuita vintillä, voin jopa koskeakin niihin.

Minä lupaan opetella käyttämään uutta hianoa järjestelmäkameraani vielä lähimmän viiden vuoden aikana.

Minä lupaan tänäkin vuonna kylvää ja kasvatella kukkasia ja tomaatintaimia.

Minä lupaan tänä vuonna potkia kukkaset ja tomaatintaimenet viimeistään elokuussa pois portailta.

Minä lupaan kylvää porkkanat ajoissa, kuin myös nostaa ne ennen joulukuuta.

Minä lupaan istuttaa perunat reilusti ennen juhannusviikkoa. Ja kuokkia ne ylös ennen marraskuuta.

Liikoja luvattu?

Varmaan.

Tavoitteita tälle vuodelle?

On.

Kerronko?

En.

Lupaavaa vuoden jatkoa kaikille toivottaa Helena.